تکنیک میکس اند مچ (Mix & Match) یا ترکیب و تطابق در طراحی داخلی با موکت تایل یکی از تکنیک های مرسوم در طراحی داخلی خصوصا در کف است. این تکنیک از ترکیب مواد و متریال مختلف و همچنین طرح ها و رنگ های مختلف خصوصا در کفپوش ها به دست می آید. هر چند شاید در طراحی داخلی ایران در خصوص این تکنیک چندان که باید و شاید صحبت نشده باشد اما با ورود موکت تایل در بازار و سهولتی  استفاده از تایل های موکت برای به کار گرفتن این تکنیک ردپای آن را در پروژه های مختلف می توان مشاهده کرد.

در این مطلب  پس از معرفی موکت تایل نگاهی کرده ایم به بعضی از پروژه هایی که با تکنیک میکس اند مچ با استفاده موکت تایل اجرا شده است. همچنین بعضی از موکت های تایل معرفی شده توسط شرکت رویا که در این پروژه ها مورد استفاده قرار گرفته اند را بررسی کرده ایم. با ما همراه باشید تا ایده های طراحی با موکت تایل را با شما مرور کنیم.

لازم به ذکر است تمام تصاویر استفاده شده در این مطلب از پروژه های اجرا شده توسط شرکت رویا طرح داخلی تهیه شده است.

معرفی موکت تایل

موکت تایل یک نوع موکت است که از قطعات کوچک به نام تایل‌ (موکت تایل) تشکیل شده است. هر تایل موکت معمولا یک مربع با ابعاد 50×50 و  60×60  سانتی متر و یا مستطیل در ابعاد 100×33.3 سانتی متر است و هر کدام می‌تواند به طور جداگانه نصب و تعویض شود. در زیر ویژگی‌های اصلی موکت تایل را معرفی می‌کنیم:

  • تنوع در طراحی و رنگ: موکت تایل در انواع طرح‌ها، رنگ‌ها و الگوها در دسترس است. این تنوع به طراحان داخلی و مشتریان امکان می‌دهد تا موکت‌هایی را انتخاب کنند که به سلیقه و نیازهایشان متناسب باشند.
  • قابلیت (میکس اند مچ) ترکیب و تطبیق: یکی از ویژگی‌های بزرگ موکت تایل این است که می‌توان به راحتی تایل‌ها را ترکیب و تطبیق داد. این به طراحان امکان می‌دهد طراحی‌های مختلفی ایجاد کنند و از خلاقیت‌شان بهره‌برند.
  • نصب و تعویض آسان: نصب و تعویض موکت تایل به طور آسان انجام می‌شود. تایل‌ها به صورت مربع‌های جداگانه نصب می‌شوند و در صورت خرابی یا نیاز به تعویض، تایل معیوب قابل جابجایی است.
  • مقاومت در برابر فشار و سایش: موکت تایل معمولاً از مواد با کیفیت و مقاوم به ویژه در برابر فشار و سایش ساخته می‌شود. این ویژگی موکت تایل را برای استفاده در مناطق با تردد بالا، مانند محیط‌های تجاری و اداری مناسب می‌کند.
  • عایق حرارتی و صدا: موکت تایل به عنوان یک عایق حرارتی و صدا موثر عمل می‌کند و می‌تواند از انتقال حرارت و صدا در فضاها کمک کند.

با توجه به نکاتی که گفته می شود، می توان حدس زد که بیشترین کاربرد موکت تایل در فضاهای اداری و تجاری و در کل با تردد بالا است. با هم نگاهی می اندازیم به بعضی از پروژه هایی که با استفاده از موکت تایل طراحی شده است و ایده های طراحی با موکت تایل را در پروژه های مختلف واقعی بررسی می کنیم.

تکنیک میکس اند مچ (Mix & Match) یا ترکیب و تطابق در طراحی داخلی با موکت تایل

اصطلاح “mix & match” به معنای ترکیب و تطبیق دادن عناصر یا اجزای مختلف با یکدیگر است تا یک طراحی نهایی کامل به دست آید. وقتی این اصطلاح به موکت تایل ارتباط داده می‌شود، به معنای ترکیب و تطبیق دادن موکت‌های تایل با الگوها، رنگ‌ها یا طرح‌های مختلف در یک فضا یا سطح معین می‌باشد.

با استفاده از این تکنیک می توان به طراحی منحصر به فرد با استفاده از الگو ها و رنگ های مختلف رسید و دکوراسیونی منحصر به فرد ایجاد کرد. همچنین می توان به سادگی طراحی موجود را با تعویض چند تایل به روزرسانی کرد و زیبایی خیره کننده به وجود آورد.

  1.  استفاده از تکینک میکس اند مچ با استفاده از موکت تایل

همانطور که در تصویر مشخص است طراحی داخلی کفپوش های ساختمان ایران، از ترکیب رنگی که توسط موکت های تایل به سهولت ایجاد شده استفاده کرده تا همزمان به چند هدف مهم نائل شود. استفاده از لکه های رنگ زرد در ابتدا نمادی از رنگ سازمانی این شرکت است و به سادگی این رنگ در فضای گسترده کف این ساختمان برجسته شده است. همچنین تدوام و  ترکیب طولی موکت های تایل زرد حس حرکت و شتاب را با توجه به هدف و فلسفه ی وجودی شرکت امداد خودرو برجسته کرده است.

استفاده از میکس اند مچ و موکت تایل زرد برای نشان دادن رنگ سازمانی در فضا
استفاده از میکس اند مچ و موکت تایل زرد برای نشان دادن رنگ سازمانی در فضا
ایجاد حس حرکت در فضا با قراردادن موکت های تایل مربعی به صورت طولی
ایجاد حس حرکت در فضا با قراردادن موکت های تایل مربعی به صورت طولی

از دیگر کاربردهایی که طراح داخلی این ساختمان هنگام استفاده از تکنیک میکس اند مچ در طراحی داخلی این ساختمان از آن غافل نبوده برجسته کردن بعضی از مکان های خاص در این فضا با استفاده از موکت تایل است.

برجسته کردن یک نقطه خاص با تجمیع موکت تایل و تکنیک میکس اند مچ در آن نقطه
برجسته کردن یک نقطه خاص با تجمیع موکت تایل
و تکنیک میکس اند مچ در آن نقطه

  2. میکس اند مچ برای جداسازی فضا در پروژه کارگزاری آرمان تدبیر

این روزها که طراحی بسیاری از فضاهای اداری به سمت اوپن افیس و فضای کاری یک دست و باز و بزرگ رفته است استفاده از طراحی میکس اند مچ با کمک موکت های تایل به طراحان کمک می کند تا بدون نیاز به هیچ ابزاری به جز موکت تایل فضای خود را به بخش های مختلف تقسیم کنند. همانطور که در تصویر زیر می بینید در طراحی بخش جلسات این پروژه طراح با استفاده از ترکیب و تطابق درست موکت تایل توانسته فضای جلسات را از مابقی اتاق به شکلی ساده و کاربردی جدا کند.

جداسازی فضای جلسه از مابقی اتاق با استفاده از موکت تایل
جداسازی فضای جلسه از مابقی اتاق با استفاده از موکت تایل

  3. میکس اند مچ برای ایجاد حس سرخوشی و خلاقیت

علاوه بر نکته های پیش گفته ترکیب موکت های تایل می توانند حس سرخوشی و خلاقیت را در فضای کاری شما ایجاد کنند. در تصویر زیر که یکی از پروژه های اداری است که تامین متریال آن بر عهده شرکت رویا بوده است، به خوبی می توان بروز حس سرخوشی و خلاقیت و نوعی از کنجکاوی را که با استفاده زا این محصول ایجاد شده را احساس کرد. همچنین رنگ روشن کفپوش ها به جاری شدن هر چه بیشتر نور طبیعی در موکت کمک شایانی کرده است.

ایجاد حس خلاقیت و سرخوشی با ترکیب مناسب موکت تایل
ایجاد حس خلاقیت و سرخوشی با ترکیب مناسب موکت تایل

  4. عدم استفاده از تکنیک میکس اند مچ

در انتها بد نیست که اشاره کنیم که همیشه نیاز به استفاده از یک ترکیب رنگی یا طرح دار برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب هنگام استفاده از موکت تایل ندارید. نکته ای که پیش از ایده پردازی برای رسیدن به یک طراحی داخلی موفق باید در سر مرور کنید این است که طراحی شما قرار است چه احساسی را در فضا منعکس کند. گاها همه ی آنچه که نیاز دارید آرامش و سکون و وقار در کنار سادگی و زیبایی است.

اگر این ترکیب را در کنار کیفیت برجسته موکت های تایل نیاز دارید بهتر است تکنیک میکس اند مچ را کنار بگذارید و کنار هم گذاشتن تایل های موکت یک بافت یکدست و بدون درز اما در عین حال با کیفیت به دست بیاورید. در تصویر زیر که از جدید ترین موکت تایل عرضه شده توسط شرکت رویا به نام Basalt استفاده شده طراح توانسته با ترکیبی یکدست کیفیتی استنثنایی خلق کند.

استفاده از موکت تایل به صورت یکدست در فضا
استفاده از موکت تایل به صورت یکدست در فضا

استفاده از این تکنیک همچنین به شما کمک خواهد کرد اگر در نقطه ای نیاز داشتید فضایی را با استفاده از کفپوش مجزا کنید تاثیر کار شما، خود را چند برابر در فضا نشان دهد.

تاثیرگذاری بیشتر با استفاده از موکت تایل به صورت یکدست برای برجسته کردن فضاهای کاربردی
تاثیرگذاری بیشتر با استفاده از موکت تایل به صورت یکدست برای برجسته کردن فضاهای کاربردی

 

معرفی چند نمونه موکت تایل خارجی عرضه شده توسط شرکت رویا

شرکت رویا طرح داخلی موکت های تایل با کیفیتی را از کمپانی های معتبر جهانی با برند پرایم فلورز به بازار ایران عرضه کرده است.  پیشنهاد می کنیم  پیش از خرید نگاهی به گستردگی طراحی و رنگ های متنوع این کفپوش های خاص و با کیفیت بیاندازید تا بتوانید نسبت به طراحی نهایی فضای داخلی خود تجسم بهتری پیدا کنید. در زیر نگاهی انداخته ایم به سه کالکشن جدید این شرکت با نام های Basalt، Creative Spark و موکت تایل Shades of Gray.

  1. موکت تایل Basalt
    موکت تایل Basalt که با الهام از سنگ بازالت طراحی شده، جدیدترین موکت تایلی است که در بازار ایران توسط شرکت رویا طرح داخلی عرضه شده است. این موکت محصول کشور بلژیک و در ابعاد 50*50 سانتی متر در یکی از زیرمجموعه های مجموعه معتبر Mohawk تولید شده است.
  2. موکت تایل Creative Spark
    برای رسیدن به یک میکس اند مچ خوب نیاز به طیف وسیعی از رنگ های مختلف داریم. این نیاز توسط کالکشن موکت تایل Creative Spark کاملا برطرف می شود. این مجموعه با داشتن ویژگی ها و استاندارهای فنی تحسین برانگیز نیازهای طراحی خلاقانه را نیز به خوبی تامین می کند و از همان تولید کننده بلژیکی موکت Basalt تامین می شود.
  3. موکت تایل Shades of Gray
    موکت تایل Shades of Gray  رنگ های خاکستری مناسب فضای اداری برای کفپوش شما عرضه می کند. ابعاد این موکت تایل 100*33.3 سانتی متر است و با خطوط طولی حس حرکت و شتاب را در فضا زنده می کند.

قیمت موکت تایل

قیمت های موکت تایل خارجی در بازار ایران در شهریور 1402 هر متر مربعی مابین 1.000.000 تا 3.000.000 تومان قرار دارد. کیفیت، کشور مبدا، و جدید بودن طراحی موکت جز فاکتورهایی است که بر روی قیمت موکت تاثیر می گذارد.

ایده های بیشتر برای Mix&Match

و در نهایت اگر فکر می کنید دوست دارید هنوز ایده های طراحی با موکت تایل بیشتری داشته باشید و پیشنهاد می کنیم کتابچه راهنمای الهام میکس اند مچ شرکت IVC  را با ده ها  ایده منحصر فرد ببینید، تا با گستره ی وسیع این تکینک بیشتر آشنا شوید.

سوالات متداول

  • آیا افراد غیرحرفه ای می توانند موکت تایل را نصب کنند؟ نصب موکت تایل به سادگی و در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود. هر چند موکت های تایل نسبتا وزن بالایی دارند و می توانند به سادگی خود را به روی زمین بنشانند اما برای ثابت کردن آنها و رسیدن به یک نتیجه ی دلخواه بهتر است از چسب های دو طرفه مخصوص این کار استفاده کرد. پیشنهاد ما این است که با توجه به قیمت بالای این موکت ها و برای رسیدن به مطلوب ترین نتیجه از نصابان حرفه ای موکت استفاده کنید خصوصا اینکه برش دادن موکت در گوشه های اتاق معمولا کاری پر چالش برای افراد معمولی است. برای درک بهتر شیوه نصب موکت تایل پیشنهاد می کنیم ویدیوی قرار گرفته در سایت را مشاهده کنید.  و همینطور مطلب چگونه موکت تایل  نصب کنیم؟ را مشاهده و مطالعه کنید.
  • ایا می توان چند موکت تایل با برندهای مختلف را با یکدیگر ترکیب کرد؟ مهمترین نکته در ترکیب موکت های مختلف میزان ضحامت آنها است. اگر ضخامت دو موکتی که با برند مختلف در دست دارید یکی است برای ترکیب کردن ها نباید مشکل خاصی داشته باشید. برای اطلاع از میزان ضخامت موکتی که می خواهید خریداری کنید با فروشنده خود مشورت کنید.

رویا طرح داخلی در شبکه های اجتماعی