خلاصه‌ای از نشست چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان با رویکرد ساختمان‌های لوکس و سرویس محور

مشهد، 11 بهمن 1402

سالن آمفی‌تئاتر هتل نوین پلاس به تدریج از معماران و فعالات صنعت ساختمان پر می‌شود. مدعوین به محض ورود دفترچه و خودکاری را که برای‌شان تدارک دیده شده از روی میز بر می‌دارند و وارد سالن می‌شوند. قرار است در این نشست به موضوعات جدیدی در صنعت ساختمان اشاره شود. موضوعاتی که شاید کمتر سرمایه‌گذار و کارآفرینی در این حوزه به آن توجه می‌کند.

« سیامک قاسمی »، مدیرعامل موسسه مطالعات اقتصادی بامداد بدون فوت وقت روی صحنه می‌رود و رویداد آغاز می‌شود. «تحلیل وضعیت صنعت ساختمان در ایران» اولین اسلایدی است که روی پرده نمایش داده می‌شود.

تغییرات الگوی ساخت و ساز

اگر یک معمار، سازنده یا فعال در صنعت ساختمان باشید چقدر با تغییرات الگوی ساخت و ساز متناسب با اقتصاد کشور یا شهر خود همسو می‌شوید؟

این موضوع را قاسمی با اشاره به کاهش تقاضا برای مسکن در سال‌های اخیر، اینگونه مطرح می‌کند: «آیا می‌دانستید از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ تقاضا در بازار مسکن نصف شده؟ این کاهش تقاضا دلایل مختلفی دارد، از جمله کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت مسکن، و رکود اقتصادی.»
وی همچنین با اشاره به تغییر الگوی ساخت و ساز در ایران، گفت: «سازندگان بسیار خوب هر سال که می‌گذرد مساحت مسکن را کاهش داده و اولویت را روی مسائل دیگر می‌گذارند. ارتباط مستقیم بین ساختمان لوکس با متراژ بالا قطع شده و مانند کشورهای خارجی تمرکز روی واحدهای لوکس با متراژ کوچک‌تر قرار گرفته است. سرمایه‌گذار باهوش می‌داند که شیک و لوکس بودن به معنی بزرگ بودن نیست.»

ارتباط بین قیمت و ساخت و ساز شکسته شده است

قاسمی با بیان اینکه ارتباط بین قیمت ساختمان و میزان ساخت و ساز شکسته شده است، گفت: «در گذشته زمانی که قیمت مسکن بالا می‌رفت، تقاضا برای ساخت و ساز نیز افزایش می‌یافت. اما در سال‌های اخیر این ارتباط شکسته شده است. دلیل این امر این است که سود در نگهداشت مسکن بیشتر از ساخت و ساز است.»

گزارش نشست چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان با رویکرد ساختمان‌های لوکس و سرویس محور
گزارش نشست چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان با رویکرد ساختمان‌های لوکس و سرویس محور

بازار مسکن دو قطبی شده است

سخنران برآیند با اشاره به دو قطبی شدن بازار مسکن، گفت: «۶۰ میلیون از مردم ایران فقیر یا در آستانه فقراند و تنها عده کمی توان خرید مسکن دارند. این امر باعث شده است که بازار مسکن دو قطبی شود و خرید و فروش‌ها در دو گروه خانه‌های کوچک ارزان قیمت و خانه‌های بزرگ گران قیمت انجام شود.»

اقتصاد کلان بازار مسکن را هدایت می‌کند

قاسمی با بیان اینکه اقتصاد کلان بازار مسکن را هدایت می‌کند، گفت: «رشد قیمت مسکن در ایران از سال ۷۵ به بعد نشان می‌دهد که چهار دوره رشد قیمت بسیار جدی در بازار مسکن داشتیم. اما دوره اخیر با بقیه دوره‌ها بسیار متفاوت است.»
وی افزود: «در دوره‌های قبل، با افزایش قیمت نهاده‌های تولید مسکن، قیمت مسکن نیز افزایش می‌یافت. اما در دوره اخیر، افزایش قیمت نهاده‌های تولید مسکن منجر به افزایش قیمت مسکن نشده است. دلیل این امر این است که اقتصاد کلان بازار مسکن را هدایت می‌کند.»

پیش‌بینی قیمت مسکن با توجه به بازار ارز

قاسمی با بیان اینکه برای پیش‌بینی قیمت مسکن باید به بازار ارز توجه کرد، گفت: «رشد قیمت ارز در بازار مسکن سرریز می‌شود. امروز با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت مسکن هم بالا می‌رود. مسکن بازار موازی ارز است. برای همین فاصله قیمت مسکن و دلار بسیار کم شده است.»
وی افزود: «اگر در سال ۹۶ بازار ارز، طلا، مسکن، بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کردید، تا امروز سودهای کلانی برده بودید. ارزش سکه ۲۵ برابر شده و مسکن ۱۷ تا ۱۸ برابر شده و دلار ۱۳ برابر شده و تورم ۷ برابر شده است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران در هر چیزی باید حواسشان به دلار باشد، اما خود دلار برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی نیست.»

یادآور می‌شویم این نشست با حضور فعالان و علاقه‌مندان حوزه ساختمان در شهر مشهد برگزار شد و گزارش آن را در قسمت بعدی این خبر خواهید خواند.

برای مشاهده گزارش تصویری این نشست به مطلب گزارش تصویری نشست برآیند، چشم‌انداز سرمایه گذاری در صنعت ساختمان مراجعه کنید.

این گزارش ادامه دارد…

رویا طرح داخلی در شبکه های اجتماعی