همایشی با رویکرد هم‌افزایی و به‌ روزرسانی اطلاعات در صنعت هتل‌داری

همایش HOTEL EXPERIENCE با رویکرد هم‌افزایی و به‌ روزرسانی اطلاعات در صنعت هتل‌داری تیرماه 1402 توسط شرکت رویا طرح داخلی برگزار شد. در این مراسم که با همکاری هتل‌ بزرگ میثاق و هتل آکادمی سنتر شکل گرفت، موضوعاتی همچون اهمیت طراحی داخلی در هتل‌ها و استفاده از محصولات استاندارد در ساخت و بازسازی آن‌ها، مورد بررسی قرار گرفت. سخنرانان هر کدام ضرورت استفاده هتل‌ها از محصولاتی متشکل از مواد اولیه با کیفیت را بیان کردند، موضوعی که بزرگ‌ترین هدف آن ارتقا کیفیت اقامت گردشگران و توجه به سلامت و رفاه آن‌ها است.

آشنایی با ساختار و الیاف کف‌پوش‌ها

این همایش با ایراد سخنرانی مهندس مهدی علاقه‌بند آغاز شد. «توجه به استانداردهای بین‌المللی در انتخاب پوشش‌های کف» یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این بخش بود. مهندس علاقه‌بند با تقسیم‌بندی انواع کف‌پوش‌ها از نظر ساختار به دو دسته اصلی فرش و موکت بیان کرد: «موکت‌ها نیز به دو زیرشاخه موکت‌های نمدی و موکت‌های تافتینگ تقسیم می‌شوند. البته ناگفته نماند که موکت‌های تافتینگ نیز ساختارهای مختلفی دارند.»

ارائه مهندس مهدی علاقه بند
ارائه مهندس مهدی علاقه بند

او ادامه داد: «موکت‌های نمدی از جمع‌آوری مواد اولیه مختلف و فشرده‌سازی آنها تشکیل می‌شوند. در گذشته، این روش ساخت موکت به «نمد مالی» معروف بود. اما امروزه با استفاده از تکنولوژی جدید، این کار با دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود.»

او درباره استفاده از موکت‌ها در فضاهای پرتردد گفت: «موکت‌های نمدی گزینه مناسبی برای مکان‌های پر رفت و آمد، مثل هتل‌ها نیستند. نوع موکت برای قسمت‌های مختلف یک هتل از جمله راهروها، اتاق‌ها و فضای ورودی، با توجه به در نظر گرفتن کیفیت، ساختار و استانداردهای تائید شده آن، انتخاب می‌شود.»

تفاوت میان موکت‌های دارای الیاف طبیعی و مصنوعی

علاقه‌بند همچنین در خصوص الیاف مصرفی در تولید موکت و فرش به بیان جزئیات پرداخت و افزود: «موکت‌ها از الیاف طبیعی یا مصنوعی تولید می‌شوند. تار و پود طبیعی معمولا از گیاهان یا پشم حیوانات به دست می‌آید. اما الیاف مصنوعی از نایلون، پلی‌استر و پلی‌پروپیلن که از منابع پتروشیمیایی دارند، ساخته می‌شوند. الیاف پشم خصوصیات منحصر به فردی از جمله برگشت‌پذیری بالا به طبیعت، جذب رطوبت، مقاومت در برابر حرارت و سایش را دارند اما قیمت آن‌ها کمی بالاتر است. حال اگر این الیاف با پلی‌آمید هم ترکیب شوند، محصولی عایق در برابر دما با خاصیت عدم گسترش حریق به دست می‌آید که مناسب‌ترین موکت برای هتل‌ها در سراسر دنیا شناخته می‌شود. الیاف نایلون یا پلی‌آمید اما به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش برای نصب در مکان‌های پر تردد پیشنهاد می‌شوند. آن‌ها لکه‌ها را به خود جذب نمی‌کنند، قابل شستشو هستند و ثبات رنگ بالایی دارند. اما الکتریسیته ساکن ایجاد می‌کنند که این نقیصه نیز با فرایندهای تکمیلی قابل رفع است. در ادامه موکت‌های دارای الیاف پلی‌استر با ویژگی مشابه پلی‌آمید وارد بازار شدند. مزیت رقابتی آن‌ها نسبت به الیاف پلی‌آمید، رنگ‌پذیری بهتر و امکان چاپ انواع طرح‌ها روی آن است.»

او با شرح الیاف پلی‌پروپیلن که سبک و جاذب رطوبت هستند، بیان کرد: «موکت‌های تشکیل شده از این الیاف متاسفانه مقاومت کمتری در برابر سایش دارند و برای فضاهای عمومی توصیه نمی‌شوند. همچنین رنگ‌پذیری ندارند و برای فرآیندهای چاپ هم مناسب نیستند. الیاف دیگری که در اینجا باید به آنها اشاره کرد، اکرولیک ها هستند که رنگ و جلای‌شان به مرور زمان از دست نمی‌رود اما پرزهای آن سلامتی مصرف کننده را به خطر نمی‌اندازد، و مصرف آنها در اروپا و آمریکا بسیار محدود شده است.»

موکت‌های مناسب برای هتل‌ها کدامند؟

علاقه‌بند در انتهای سخنرانی‌اش به استانداردهای تمامی موکت‌ها اشاره کرد و گفت: «موکت‌های هتلی از فیلترهای متعددی عبور می‌کنند. روی آن‌ها آزمایش‌های ضد حریق انجام می‌شود، طول عمر بالایی دارد و به راحتی ساییده نمی‌شود. به علاوه این محصولات هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی‌کنند، به راحتی شسته می‌شوند و سازگاری خوبی با محیط‌زیست دارند. علاوه بر این موارد، طرح انتخابی برای موکت هتل هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این طرح‌ها باید به گونه‌ای باشند که به عنوان یک تجربه بصری خوب در ذهن مخاطب حک شوند.»

حضار شرکت کننده در دوره جامع هتلی
حضار شرکت کننده در دوره جامع هتلی

مهمانان هتل، نیازمند ثبت خاطره‌های خوب هستند

در ادامه این مراسم، مهندس شفیعی به تشریح مدیریت تجربه مهمان در صنعت هتلداری پرداخت و با ارائه توضیحات تکمیلی در این خصوص، پیشنهادات خود را در اختیار هتل‌داران گذاشت: «یک نفر هم از هتل شما خاطره خوبی داشته باشد، یعنی او دوباره به آنجا بازخواهد گشت و تجربه خود را با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت. همین موضوع باعث افزایش درآمد هتل‌ها می‌شود. می‌دانیم که در دنیای امروز رقابت در صنعت هتلداری بسیار زیاد است و هتل‌هایی که تجربه خوبی در ذهن افراد به جا می‌گذارند، برنده‌اند.»

او همچنین مراحل بهبود تجربه مهمان را در چهار مرحله خلاصه کرد و افزود: «در مرحله اول ما شروع به جذب مهمان می‌کنیم. یعنی رغبتی برای اقامت در گردشگران ایجاد کرده و می‌کوشیم تا در مدت حضور خود در هتل، احساس راحتی کنند و اقامتی لذت‌بخش داشته باشند. اینگونه مهمان از تجربه خود راضی خواهد بود و این فضا را به دیگران نیز توصیه خواهد کرد.»

شفیعی راهکاریی را نیز برای افزایش رضایت مهمانان به هتل‌داران ارائه داد که عبارت است از: «بهبود و تسهیل خدمات پذیرش و رزرو هتل، رعایت نظافت و نظم در اتاق‌ها و آموزش درست پرسنل به منظور برخورد با مهمانان، از مواردی است که تجربه خوب را در گردشگران افزایش می‌دهد. همچنین هتل‌داران همواره باید اطلاعات خود را درباره نیازهای مهمان به روزرسانی کنند، به محیط‌زیست احترام بگذارند و مرتب بازخوردهای مهمان را مورد بررسی قرار دهند تا در روند توسعه و بهبود از این موارد کمک گرفته شود. بدانید که ایجاد یک تجربه نه یک وظیفه بلکه یک سرمایه برای هتل‌داران محسوب می‌شود.»

 

طراحی و برنامه‌ریزی برای ساخت و بازسازی یک هتل، نیازمند تفکر یکپارچه است

مهندس زواره محمدی به عنوان سومین سخنران در این بخش با تأکید بر لزوم تفکر یکپارچه در خصوص طراحی هتل‌ها و رعایت جزئیات در معماری آن‌ها گفت: «طراحی و ساخت یک هتل به دیدگاهی جامع و یکپارچه نیاز دارد. یک هتل خوب در فرآیند ساخت از چهار مرحله عبور می‌کند که شامل 1. برنامه‌ریزی اولیه 2. طراحی 3.ساخت و در نهایت 4. بهره برداری است. 

در مرحله اول نوع هتل، تعداد ستاره، جایگاه اجتماعی مخاطب و موقعیت مکانی بررسی می‌شود که هر کدام اگر صحیح انتخاب شوند موفقیت هتل را تضمین خواهند کرد.

در مرحله بعدی باید به مواردی همچون معماری ساختمان، دکوراسیون داخلی، طراحی سازه و کیفیت بالای تأسیسات توجه داشت تا این مکان بر اساس استانداردهای جهانی ساخته شود و همزمان نیاز مخاطب را نیز برطرف کند.

پس از طراحی، نوبت به ساخت و ساز می‌رسد که نیازمند انتخاب پیمانکاران مجرب و نظارت دقیق بر روند اجرایی است.

مرحله آخر، بهره‌برداری از هتل است. در این قسمت شما باید اپراتور مناسب استخدام کنید و پرسنل خود را به بهترین شکل ممکن آموزش دهید. در تمامی مراحل ذکر شده، متولیان ساخت هتل، با استفاده از برترین تکنولوژی‌ها به جزئیات توجه می‌کنند تا مهمان بتواند اقامتی خوب و فراموش نشدنی داشته باشد.»

پنل تخصصی صنعت هتل‌داری

برگزاری پنل تخصصی در پایان این مراسم، با حضور مهندس مهرداد زواره‌محمدی، ، مهندس شهرام حدادی ابیانه، ایرج توفیقی، مهندس حدادی و استاد امیرمسعود انوشفر سبب شد تا عناوینی چون «نقش هویت ایرانی در طراحی هتل‌ها»، «چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت هتلداری» و «چگونگی بهره‌برداری حرفه‌ای از یک هتل» به تفصیل شرح داده شود.

پنل دوره جامع Hotel Experience - صنعت هتل‌داری
پنل دوره جامع Hotel Experience – صنعت هتل‌داری

مهندس زواره محمدی با تأکید بر بهره‌گیری از عناصر معماری و هنر ایرانی در طراحی هتل‌ها بیان کرد: «ایرانیان سبقه درخشانی در هنر معماری دارند. بنابراین، می‌توان با بهره‌گیری از عناصر معماری و هنر ایرانی، هویت ملی را در طراحی هتل‌ها به نمایش گذاشت. همین موضوع جذب گردشگرانی را به دنبال خواهد داشت که هویت و فرهنگ فضای اقامتی‌ برای‌شان اهمیت ویژه‌ای دارد.»

همچنین رئیس هیأت مدیره  آرمیتاژ نیز با بیان دغدغه‌ها و چالش‌های متولیان ساخت و طراحی هتل افزود: «یکی از مهم‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت هتلداری، نبود متولی مشخص برای طراحی و بهره‌برداری هتل‌ها است. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران هتل‌ها مجبورند برای طراحی و بهره‌برداری هتل‌های خود، از مشاوران و پیمانکاران مختلف استفاده کنند. این امر می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت هتل‌ها شود.»

مهندس توفیقی نیز در پایان‌ این پنل تخصصی بهره‌برداری حرفه‌ای در صنعت هتلداری را تشریح کرد و گفت: «بهره‌برداری حرفه‌ای می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت و رضایتمندی مشتریان داشته باشد. این امر شامل مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی، مدیریت عملیات، مدیریت بازاریابی و مدیریت اطلاعات است که خود نیازمند جذب و آموزش نیروی انسانی کارآمد است.»

بحث و تبادل نظر میان مدعوین نیز موجب هم‌افزایی میان شرکت‌کنندگان و متولیان هتل در بخش‌های خصوصی و دولتی شد که خود تأثیر مثبتی در روند بهبود وضعیت صنعت هتلداری در ایران خواهد داشت.

حاشیه این برنامه نیز به تقدیر از عبدالنبی طلوع پیشکسوت صنعت گردشگری و مدیرعامل شرکت هتل یاران مزین شد.

تقدیر از عبدالنبی طلوع
تقدیر از عبدالنبی طلوع

شرکت رویا طرح داخلی با برگزاری چنین همایش‌هایی نقش مهمی در تبادل دانش، تجربیات و به روزرسانی اطلاعات در صنعت هتل‌داری ایفا می‌کند، که این امر خود منجر به پرورش افرادی متخصص در این زمینه می‌انجامد.

برای مشاهده گزارش تصویری این رویداد از مطلب گزارش تصویری همایش Hotel Experience دیدن کنید.

 

رویا طرح داخلی در شبکه های اجتماعی