روش بافت موکت

مقدمه

استانداردهای اجباری موکت، در انتخاب و استفاده از آنها اهمیت ویژه‌ای دارند. در این راستا، استانداردها و مشخصات فنی موکت به منظور حفظ ایمنی، ایجاد محیطی بهداشتی، و تامین کیفیت در محیط‌های عمومی و تجاری به کار می‌روند. از آنجایی که در این مکان‌ها با تعداد زیادی افراد و تردد فعالیت‌های گوناگون سر و کار داریم، استفاده از موکت‌های مطابق با استانداردهای اجباری برای ایجاد یک فضای امن و تحت نظارت است ضروری به نظر می‌رسد.

در این مقاله، به تشریح استانداردهای اجباری موکت در حوزه‌های مختلف خواهیم پرداخت. تاکید ویژه‌ای بر رعایت این استانداردها در موکت‌های مورد استفاده در محیط‌های عمومی مانند هتل‌ها، سالن‌های کنسرت، سینماها، و سایر مکان‌های بازدیدکننده‌پذیر داریم. استانداردها به منظور جلوگیری از خطرات حریق، کاهش الکتریسیته ساکن، تامین مقاومت در برابر گسترش آتش، و حفظ کیفیت و دوام موکت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

با رعایت استانداردها و مشخصات فنی اجباری موکت، امکان ایجاد یک محیط مطمئن، سالم، و زیبا در مکان‌های عمومی وجود دارد. بهره‌برداران و مسئولان مکان‌های عمومی می‌بایست با دقت و دانش از مواد مناسب با استانداردهای اجباری برای موکت‌ها استفاده کنند تا ایمنی و رضایت کاربران را تامین نمایند.

استاندارد و مشخصات فنی موکت لازم در هنگام انتخاب موکت

استاندارد های موکت در واقع تعریف خاصی وجود ندارد و به طور کلی می توان گفت: “استاندارد سطح نیاز مشتری است” ولی همواره یک سری مواد برای مسائل امنیتی و ایمنی در استانداردها تعریف میشود که مخصوصاً در جائی که با عموم مردم سروکاردارند بیشتر مدنظر قرار میگیرد. در بحث پوشش های کف ،به ویژه موکت،استانداردهای اجباری برای محلهای عمومی مانند هتلها، سینماها، آمفی تئاترها، سالن های کنسرت و جزء اینها تعریف شده که حتماً بایستی این استانداردها در اجناس انتخابی مورد دقت و تامل قرارگیرد. یک سری از استانداردها اجباری نیستند. ولی مورد نیاز و درخواست کاربر و بهره برداری قرارمی گیرند که میتوان بطور مثال به استاندارد میزان تردد (EN685) که همان استاندارد مقاومت کالای در معرض سایش است، اشاره کرد. به طور کلی نکته ی حائز اهمیتی که همواره بایستی به آن توجه خاص داشت این است که در بحث پوششهای دیوار و کف مخصوصاً مکانهای عمومی ،بعضی از استانداردهابرای هر دو پوشش مشترک اند.( همانند استاندارد مربوط به مقاومت در برابر گسترش آتش، آنتی باکتریال و مواردی از این قبیل ) ولی در مورد پوششهای کف همواره بایستی استانداردهای بیشتری همچون مقاومت در برابر سایش، استاندارد میزان اصطکاک بین کفش و پوشش کف رعایت شود.

استاندارد حریق، مقاومت در برابر آتش ومقاومت در برابر گسترش آتش (استانداردهای اجباری موکت):

استاندارد های موکت که از مهمترین موارد مطرح جهت موکت در مکانهای عمومی است اصطلاحاً استاندارد مقاومت در برابر گسترش حریق هم نامیده میشود. در میان موکت ها موکتی با مشخصات کاملاً نسوز ، وجود ندارد و موکت را حداکثر تحت عنوان کندسوز عرضه میکنند. در مکانهای عمومی موکت باید این خاصیت را داشته باشدکه خود عملا” موجب گسترش حریق نشودو در صورتی که حریقی در یک نقطه رخ دهد،در ابتدای امر بایستی بر اساس یک سری از استانداردهای تعریف شده تا زمان کوتاهی در مقابل شعله مقاومت کند و در صورتی که دامنه حریق موکت را بسوزاند، موکت شعله ور نشود و دامنه حریق به واسطه موکت گسترش نیابد و آتش در همان نقطه اصطلاحاً متوقف شود. از مهمترین استانداردهای موجود در این زمینه میتوان به دو استاندارد زیر اشاره کرد.
– استانداردASTME648 آمریکا

– استانداردBS 4796 انگلستان

مقاومت در برابر گسترش حریق در موکت با یکی از این دو استاندارد مشخص و تعریف می شوند که هر کدام ازاین استانداردها نیز زیر شاخه های خود را دارد.

 استاندارد ASTME648 آمریکا

این استاندارد دارای دو زیر گروه با مشخصات Class I و Class II است ، موکتی که در زیر گروه Class I قرار می گیرد از لحاظ مقاومت در برابر گسترش حریق در رده خوبی واقع شده و در انتخاب موکت جهت مکانهای عمومی در اولویت اول قرارمی گیرد.


استاندارد BS 4796 انگلستان

این استاندارد دارای سه زیر گروه Low Level Ignition و Level Ignition Medium و High Level Ignition است و به ترتیب اولویت ذکر شده بایستی انجام شود. بهترین زیرگروه استانداردی همان Low Level Ignition است. پیشتر در مورد الیاف موکت به سه نوع الیاف پشم، پلی آمید و پلي پروپيلن اشاره کردیم. در جایگاه استاندارد حریق برای الیاف معمولاً الیاف پشم و پلی آمید در هر دو استاندارد ذکر شده بالا در ردیف بالاتر و بهتری نسبت به الیاف پلي پروپيلن قراردارند.یعنی اینکه در مکانهای عمومی مانند هتلها،حتی المقدور نبایستی از موکت های با الیاف پلي پروپيلن استفاده کرد.

موکت پلی آمید کالر لاین موکت تافتد Drifted Ground موکت پلی آمید ایبیزا
موکت Color Line موکت Drifted Ground موکت Ibiza


استاندارد ضد الکتریسیته ساکن ( Antistatic )

یکی از مسائل و مشکلاتی که همواره کاربران موکت از آن گله دارند ؛ایجاد الکتریسیته ی ساکن بوسیله موکت است.موکت براساس نوع الیاف بکار رفته در آن ، براثر تردد و حرکت مالشی در آن ایجاد الکتریسیته ساکن می کند.الکتریسیته ساکن در بعضی موارد ،مخصوصا” در مکان های اداری که درآن مکانها از سیستمهای کامپیوتری استفاده می شود،بیشتر تولید میشود و میتواند حتی سیستم کاری آن را دچار اشکال کند. موکتها براساس نوع الیاف بکار رفته در آن از لحاظ میزان تولید الکتریسیته ی ساکن به صورت زیر طبقه بندی می شوند:
-موکت با الیاف پشم
– موکت با الیاف پلی آمید
– موکت با الیاف پلي پروپيلن
کمترین الکتریسیته ساکن تولید شده در موکتهای با الیاف پشم و پلی آمید است و این استاندارد با علامت BN1815 تعیین می شود.

استاندارد عدم لکه پذیری و تغییر رنگ

استاندارد عدم لکه پذیری و تغییر رنگ، مقاومت موکت در مقابل تغییر رنگ براثر مرور زمان و تابش نور مستقیم خورشید و همچنین سهولت در تمیز کردن لکه های بوجود آمده در موکت را نشان می دهد.برای بالابردن مقاومت در برابر تغییر رنگ و عدم لکه پذیری بایستی به بخش نوع رنگرزی الیاف که در همین مقاله توضیح داده شد مراجعه شودو این استاندارد با استاندارد ISO105B02 مشخص میشود.برای انتخاب موکت، استانداردهای بسیار زیادی وجود دارد که در اینجا به سه استاندارد مهم پرداخته شد.

انتخاب موکت براساس درجه و ستاره بندی هتلها

همانگونه که قبلاً به آن اشاره شد ،” استاندارد سطح نیاز مشتری است” و قابل ذکر است که بعضی از استاندارد های موکت اجباری هستندو برای انتخاب موکت برای هتلهای دو ستاره به بالا ،همواره موارد متعددی وجود دارد که عدم در نظر گرفتن یکی از عوامل میتواند عاملی جهت عدم ارتقای درجه هتل باشد. برای مثل در یک هتل چهار ستاره هیچگاه از موکت با الیاف پلی آمید استفاده نمی شودو یا این که وزن الیاف در این حالت نبایستی از ۷۰۰g در هر مترمربع کمتر باشد. سوئیتهای رویال (سلطنتی) هتلهای پنج ستاره معمولا” از موکتهای پشم اکسمینستر (Axminister) استفاده میشود. جهت ارتقاء درجه و گروه بندی ،بالاترین کیفیت موکت و آرامش ایجاد شده در هنگام راه رفتن بر روی موکت،از عوامل اصلی در این رابطه به شمار می آید.

اگر به این مطلب علاقه داشتید در خصوص انتخاب دیوارپوش مناسب برای فضای هتلی نیز در سایت ما کاغذدیواری هتلی، چرا هتل های پرستاره از کاغذدیواری استفاده می کنند؟ را بخوانید.

  •   نویسنده: آقای علی تمیزکار
  •   سمت: رئیس هیئت مدیره شرکت رویا طرح داخلی
  •   ایمیل: info@royaco.com

رویا طرح داخلی در شبکه های اجتماعی