لمینت اکسپرینیس (Experience) از برند SoloWood محصولی جدید و تولید کشور ایران است که توسط شرکت رویا در بازار عرضه شده است. با هم نگاهی می اندازیم به ویژگی های این کفپوش لمینت.  صنعت لمینیت و HDF (High-Density Fiberboard) به عنوان یکی از پیشروهای تولید مصالح داخلی و دکوراسیون خانه  توانسته است با استفاده از اجزاء تشکیل دهنده‌ای نوآورانه، بازار را فتح کرده و جذابیت‌های خاصی به دکوراسیون داخلی اضافه نماید. این تکنولوژی تولید به وسیله‌ی موادی همچون اُووِرلِی، اورفِرمالدِئید، دکور (فیلم)، HDF و کاغذ بالانس، توانسته است تا محصولات لمینیتی متنوعی را با خصوصیات یکتا به بازار عرضه نماید.

اجزاء تشکیل دهنده کفپوش لمینت

1. اُووِرلِی: لایه ملامینه یا همان AC
2. اورفِرمالدِئید: (آمینو رزینها یا همان اوره و ملامین فِرمالدِئید) ماده ای که کاغذهای دکور به آن آغشته می شوند.
3. دکور (فیلم) : کاغذ دارای طرح که روی لمینیت است و عمدتاً برگرفته از طرح چوب درختانی نظیر OAK , ASH و … می باشد
4. HDF : مغز میانی پارکت لمینیت که از فرآورده های چوبی با افزودنی هایی نظیر چسب در فشار و حرارت بالا تولید می شوند
5. کاغذ بالانس: کاغذ بدون طرح و عمدتاً خردلی رنگی است که پشت لمینیت و جهت بالانس و جلوگیری از تاب برداشتن آن استفاده می گردد.

لمینت اکسپرینیس در فضای داخلی
لمینت اکسپرینیس در فضای داخلی

مراحل تولید کفپوش لمینیت (laminate flooring)

  1.  تهیه دکور: دکورهای تولید لمینیت اکسپرینس سولوود از شات دکور آلمان تهیه می گردند که این شرکت تامین کننده دکورهای کمپانی های بزرگی اروپایی می باشد، این دکورها بوسیله چاپ توسط سیلندرهای بزرگ تولید می گردند.
    توضیح : برخی از دکورها امروزه توسط دیجیتال پرینت تولید می شوند که نسبت به دکورهای تولید شده توسط سیلندر گران تر هستند اما میزان سفارش آنها در هنگام خرید کمتر می باشد و نیاز به سفارش انبوه ندارند.
  2. آغشته سازی دکورها: در این مرحله دکورها بوسیله ماشینها و دستگاههای بزرگ به اورفِرمالدِئید آغشته و آماده پرس بر روی تخته می شوند.
    توضیح : مرحله آغشته سازی در شهرک صنعتی داخل ایران انجام می شود و بصورت میانگین یک هفته تا ده روز زمان لازم است تا دکورها آغشته شوند سپس در ابعاد مورد نیاز (شیت) بسته بندی و به کارخانه تولید کننده، ارسال می گردند.
  3. پرس: کاغذهای بالانس در لایه زیرین، HDF  در لایه میانی و کاغذ دکور لایه رویی قرار
    می گیرند و بصورت همزمان مرحله پرس انجام می شود.
  4. ریکاوری و سرد شدن: تخته های پرس شده ظرف 48 ساعت الی 72 ساعت بدلیل خنک شدن و جلوگیری از تاب برداشتن کنار گذاشته می شوند.
    توضیح : دمای تخته ها پس از مرحله پرس بین 180 تا 190 درجه سانتیگراد می باشد.
  5. برش: در این مرحله HDF های پرس شده به ابعاد مورد نیاز (مورد سفارش) برش خورده و حالت اولیه لمینیت را پیدا می کنند.لازم به ذکر است لمینیت اکسپرینس سولوود با عرض 228 میلی متر و طولهای 1020 و 1390 میلی متر با ضخامت 8 میلی متر تولید می گردد.
  6. کلیک و شیارV :  پس از برش بصورت همزمان تیغه های کلیک زن و سپس تیغه های زاویه تولید کننده شیارV  کار خود را انجام می دهند.
  7. رنگ شیارV : شیار V توسط غلتک هائی که در دو طرف تایل لمینیت تعبیه شده و دارای نازل رنگ می باشند آغشته به رنگ می شوند.
  8. خشک کردن: پس از اتمام مرحله رنگ، تایل ها به ترتیب از محفظه خشک کن و سپس دَمَندِه باد عبورمی کنند.
  9. چاپ دیجیتال: در این مرحله تایل ها به پشت چرخیده و چاپ دیجیتال سری تولید و تاریخ در پشت آن درج می گردد.
  10. بسته بندی: آخرین مرحله تولید، بسته بندی و شیرینگ محصولات می باشد.

 

کفپوش لمینت اکسپرینس LaminateFflooring
کفپوش لمینت اکسپرینس LaminateFflooring

مزایای لمینت اکسپرینیس

  •  عرض پلاس: در حال حاضر هیچ لمینیت تولید داخلی با عرض بیش از 19.4 در بازار وجود ندارد.
  • دکورهای آلمانی : بیش از 90% محصولات داخلی از دکورهای چینی و بعضاً ایرانی استفاده می کنند ، آن دسته هم که از دکورهای آلمانی استفاده می کنند کل محصولات را با دکور آلمانی دیزاین نمی کنند. در حالیکه اکسپرینس سولوود شرکت رویا طرح داخلی کاملا با دکور آلمانی تولید می شود.
  • شیار V : تقریباً تمام محصولات موجود در بازار بدون شیار V تولید می شوند و تعداد محصولات دارای V بسیار محدود است.
  • استفاده از HDF: کمتر تولیدات داخلی در حال حاضر از HDF آن هم برندهای خارجی استفاده می کنند و غالباً به نام HDF ایرانی از MDF های ایرانی استفاده می کنند و بالتبع استاندارد تردد پایین تری دارند و سریع تر ساییده می شوند و از بین می روند.
  • استفاده از اُوورلی: متاسفانه بسیاری از تولیدات داخلی بدلیل پائین آوردن قیمت کالای خود را بدون اُوورلی تولید می کنند و در زمان آغشته سازی از پوشش های اورفرمالدئید (ملامین) فوق برجسته استفاده می کنند و کار را به هیچ وجه هم ضمانت نمی کنند.
  • مات بودن اُوورلی: مات بودن یکی از اِلِمانهای بارز اُوورلی های اروپائی است که غالباً شرکت های تولید کننده جهت پوشش دادن به ضعف AC های مورد استفاده از اوورلی های دارای ام باس زیاد استفاده می کنند.

در نتیجه، فرآیند تولید لمینیت با استفاده از اجزاء متعددی همچون اُووِرلِی، اورفِرمالدِئید، دکور (فیلم)، HDF و کاغذ بالانس، به عنوان یک راهکار نوین در دنیای دکوراسیون و طراحی داخلی نمود پیدا کرده است. این تکنولوژی پیشرفته به طراحان و معماران امکان می‌دهد تا با ترکیب رنگ‌ها، طرح‌ها و مواد متنوع، محیط‌هایی جذاب و منحصر به فرد را خلق کنند. از مزایای این فرآیند می‌توان به تنوع طرح‌ها، عرض‌پلاس بودن، استفاده از دکورهای آلمانی، شیار V و کیفیت مات اُووِرلِی اشاره کرد. به نظر می‌رسد که تکنولوژی تولید لمینیت با توجه به این ویژگی‌ها و جذابیت‌های فراوان، به عنوان یک راهکار موثر و متناسب با سلیقه‌ها و نیازهای افراد، در دنیای طراحی داخلی و دکوراسیون خانه به موفقیت‌های بیشتری دست یافته است.

برای آشنایی با طریقه نصب لمینت اکسپرینیس ویدیوی نصب این محصول را مشاهده کنید.

رویا طرح داخلی در شبکه های اجتماعی