بسیاری از افراد در انتخاب لمینت ممکن است تردید داشته باشند. ایجاد خط و خش، تاب برداشتن یا به اصطلاح عامیانه باد کردن لمینت سوالات پرتکراری است که از کارشناسان رویا طرح داخلی پرسیده می‌شود.  این مقاله نوشته شده تا شما قبل یا بعد از خرید لمینت اطلاعات کاملی درباره نحوه نظافت و نگهداری از کفپوش لمینت داشته باشید.

اگر می خواهید کفپوش لمینتی که تهیه کرده‌اید خط و خش  و تاب برندارد مهم است که از آن به شکل درست نگهداری کنید و آن را به درستی نظافت کنید. 

کفپوش لمینت جایگزین محبوبی برای پارکت‌های چوبی است چرا که ظاهر آن همچون چوب طبیعی به نظر می‌رسد و البته قیمت مناسب تری نسبت به چوب طبیعی دارد. به علاوه نگهداری از آن آسان‌تر و بی‌دردسرتر است. لمینت‌ها برخلاف پارکت‌های چوبی نیازی به پولیش ندارند، اما باید در نظافت لمینت و نگهداری از آن نکاتی را رعایت کنید تا این محصول در کف خانه، محل کار و فضای شما عمری طولانی داشته باشد. نظافت لمینت‌ها با مواد شیمیایی و شستشوی آن‌ها با آب اصلا ایده خوبی نیست. بنابراین نظافت درست و اصولی آن بخشی مهم از فرایند نگهداری از این کفپوش محسوب می شود.

هر چند وقت یکبار کفپوش لمینت را تمیز کنیم؟

 گرد و خاک و سایر زباله ها کف هر ساختمانی را در طول روز آلوده می کنند. تمیز کردن و جارو کردن روزانه کفپوش های لمینت باعث می شود این محصول مانند روز اول بدرخشد. علاوه بر نظافت  کلی روزانه، فراموش نکنید که کفپوش لمینت خود را نیز هر دو هفته یکبار با حوصله و دقت بیشتری به روشی که در زیر آمده تمیز کنید.

همچنین  استفاده از یک پادری مناسب و استاندارد که بتواند جلوی ورود رطوبت و آب از سرویس بهداشتی و حمام را به داخل خانه بگیرید و همچنین پادری که در ورودی ساختمان از ورود گردوخاک و شن جلوگیری کند، راهکار خوبی برای حفظ نظافت، تمیزی و ماندگاری هر چه بیشتر کفپوش های شما خواهد شد. 

وسایل مورد نیاز برای نظافت لمینت

هنگام تمیز کردن کف لمینت، مطمئن شوید که این وسایل را در دسترس دارید:

جارو برقی با برس نرم

تی میکروفایبر

حوله های میکروفایبر

سطل

آب گرم

 

نحوه نظافت کفپوش لمینت

 استفاده زیاد از آب هنگام نظافت لمینت می‌تواند به آن آسیب بزند. همچنین، حتما از تی‌های میکروفایبر به جای تی‌های اسفنجی استفاده کنید. استفاده از تی های اسفنجی باعث می شود آب آلوده به داخل درزهای لمینت نفوذ کند و تمیز کردن آن در آینده غیرممکن می‌شود. 

برای از بین بردن کثیفی ها و آلودگی های سطحی از یک جارو با فرچه نرم و یک دستمال نرم استفاده کنید.

در یک سطل، محلولی از4 لیتر آب داغ درست کنید. با استفاده از تی میکروفیبر، کفپوش لمینت را در یک راستا تمیز کنید. به شکلی نطافت کنید که مطمئن شوید در کنار درب خروج کار شما تمام می شود. 

مجدداً با استفاده از دستمال و یا تی تمیز و مرطوب، کف را تمیز کنید تا بقایای آلودگی ها نیز پاک شود.

اجازه دهید کف کاملاً خشک شود و مطمئن شوید که هیچ آبی روی سطح  کفپوش باقی نماند.

 

چگونه لکه ها را از کف لمینت پاک کنیم

لکه‌های روی کف معمولاً وقتی تازه هستند راحت‌تر از بین می‌روند. برای لکه‌های کوچک، می‌توانید از یک پارچه میکروفایبر استفاده کنید و لمینت را با حرکات دایره‌ای تمیز کنید. حتماً قبل از تی کشیدن، مواد زائد، مو و گرد و غبار را به کمک جاروبرقی از روی لمینت بردارید تا اصطکاک آن‌ها با لمینت باعث خراشیده شدن این محصول نشود.

با وجود اینکه کفپوش‌های لمینت معمولا لکه‌پذیری پایینی دارند اما  اگر با لکه‌هایی بر روی سطح لمینت مواجه شدید که  پارچه مرطوب و آب هم نتوانست به از بین رفتن آنها کمک کند، بهتر است محل را کمی به محلول آب و سرکه آغشته کرده و به سرعت با دستمال خشک تمیز کنید.

 

نحوه نظافت و نگهداری از کفپوش لمینت

اگر چه نحوه نگهداری از لمینت ساده است اما  نکات مهمی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید تا مطمئن شوید که در شرایط اولیه و کیفیت روز اولشان باقی می مانند.

  • دقت داشته باشد که کفپوش لمینت شما بیش از اندازه خیس نشود زیرا آب می‌تواند باعث تاب برداشتن کفپوش شود و به مرور زمان به محصول آسیب بزند.
  • از موادهای  شیمیایی قوی مانند سفید کننده ها برای تمیز کردن کف یا از بین بردن لکه ها استفاده نکنید. این مواد اغلب باعث آسیب دیدن کفپوش شما می شوند 
  • نگهداری درست بهترین راه برای حفظ لمینت است. پاک کردن گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها از سطح لمینت‌ها را به تعویق نیندازید.  همچنین لکه ها و مایعاتی را که روی سطح می ریزند را به سرعت تمیز کنید  تا از آسیب دیدن کفپوش جلوگیری کنید. 
  • همچنین از موم یا پولیش برای نظافت لمینت استفاده نکنید، زیرا هر دو باعث آسیب بیشتر به کف می شوند. 
کشیدن وسایل سنگین بر روی لمینت باعث ایجاد خط و خش بر روی سطح آن می شود
کشیدن وسایل سنگین بر روی لمینت باعث ایجاد خط و خش بر روی سطح آن می شود

چه کار کنیم که روی لمینت خط و خش نیفتد 

برای جلوگیری از خط و خش افتادن بر روی لمینت، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

از گذاشتن وسایل سنگین یا تیز روی لمینت خودداری کنید. اگر مجبور به گذاشتن وسایل سنگین روی لمینت هستید، حتماً از یک پد مناسب جهت پوشاندن بخش هایی که با زمین ارتباط دارد، استفاده کنید. همچنین اکیدا از کشیدن وسایل روی لمینت خودداری کنید. برای جابه‌جایی حتمن وسایل را به شکل کامل بلند کنید و در جای جدید قرار دهید. بسیاری از خط و خش‌هایی که بر روی کفپوش های لمینت ایجاد می‌شود عمدتا بخاطر همین بی‌توجهی است که دقیقا پس از نصب لمینت رخ می‌دهد و باعث ناراحتی خریداران این کفپوش می شود. 

 و در انتها اگر سگ یا گربه دارید دقت داشته باشید که ناخن های آنها را مرتب کوتاه نگهدارید، زیرا سایش مداوم ناخن‌های حیوانات خانگی نیز ممکن لایه رویی کفپوش های لمینت را خراش دهد. 

چگونه خط و خش لمینت را از بین ببریم

اگر خط و خشی که بر روی لمینت شما افتاده مختصر است می توانید با مدادی هم رنگ درزها را رنگ زده و بپوشانید. همچنین بعضی از نصاب‌های ماهر می توانند خمیری برای شما تهیه کنند تا این درزها را به بهترین شکل پنهان کنید. اما اگر میزان خط و خشی که ایجاد شده قابل مخفی کردن نیست، بهتر است به فکر تعویض تایل آسیب دیده باشید. 

واحد نصب و اجرای شرکت رویا طرح داخلی

اگر پارکت لمینت خود را از شرکت رویا طرح داخلی تهیه کرده‌اید، می توانید با خیال آسوده کار نصب این محصول را به بخش نصب و اجرای این شرکت واگذار کنید. پس از نصب نیز می توانید از خدمات و توصیه‌های نیروهای کارآزموده این شرکت برای نگهداری و رفع مشکلات احتمالی پس از نصب لمینت استفاده کنید. کافی است با شماره تلفن 02122610001 تماس بگیرید و بخواهید شما را به واحد فنی شرکت متصل کنند.

رویا طرح داخلی در شبکه های اجتماعی