کاغذدیواری داماسک (داماس) و طرح های داماسک تاریخچه و داستان طولانی دارند که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. پارچه های داماسک یکی از معروف‌ترین و شیک‌ترین محصولاتی است که از طریق جاده ابریشم از چین به اروپا رسیده و بیش از دو هزار سال است که به‌عنوان یکی از گزینه‌های محبوب در تزیین انواع سطوح از جمله دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی تاریخچه، ویژگی‌ها، کاربردها و نکات مهم در انتخاب کاغذدیواری داماسک پرداخته می‌شود. همچنین چند آلبوم کاغذدیواری با طرح داماسک را هم به شما معرفی می کنیم. اگر قصد خرید کاغذدیواری  طرح داماسک دارید پیشنهاد می کنیم پس از مطالعه این مطلب با کارشناسان فروش شرکت رویا تماس بگیرید.

فهرست

 

داماسک چیست؟

داماسک در ابتدا یک تکنیک بافت منحصر به فرد بود که با یک رشته افقی و یک رشته عمودی از جنس ابریشم انجام می‌شده است اما رفته رفته به طرح هایی که با الهام از این پارچه ها بر روی تمام سطوح تزئینی از جمله کاغذدیواری ها استفاده میشد، اطلاق شد.این تکنیک با استفاده از ابریشم، پارچه‌های مصنوعی، پنبه، پشم و یا توییل قابل اجراست و معمولاً با طرح‌های منحصر به فرد و الگوهای تکراری طراحی می‌شود.

تاریخچه داماسک

نام داماسک یا داماس از شهر دمشق باستان آمده است. تکنیک بافت پارچه ای داماسک یکی از پنج تکنیک اصلی بافتنی قرون وسطی از جمله بیزانس و خاورمیانه بوده است. اصلی‌ترین منبع داماسک‌ها را در چین دودمان تانگ در حدود ۳۰۰ قبل از میلاد می‌توان دانست. این پارچه‌ها برای اشراف و نجیب‌زادگان تولید می‌شدند و به‌خاطر هزینه‌های بالای تولید، تنها طبقات بالای جامعه چینی به آن دسترسی داشتند.

نقاشی از شهر دمشق مربوط به قرن 16 میلادی
نقاشی از شهر دمشق مربوط به قرن 16 میلادی

پس از انتقال این تکنیک به اروپا از طریق جاده ابریشم، پارچه های داماسک‌ به سرعت محبوبیت بسیاری کسب کردند و در قرون وسطی در فرانسه، بلژیک، ایرلند و کشورهای دیگر اروپایی تولید می‌شدند. این نسخه‌های اروپایی داماسک بیشترین شباهت را با آنچه امروزه به عنوان داماسک می‌شناسیم دارند. از آن زمان تا قبل از اختراع دستگاه بافت جکار مکانیزه در سال ۱۷۴۵، داماسک‌ها به‌خاطر مواد اولیه گرانبهایی که داشتند و و تکنیک سخت بافت آن تنها در اختیار لایه‌های برتر جامعه بودند. اما با اختراع دستگاه‌های بافت مکانیزه، تولید داماسک‌ها با هزینه کمتر و به سرعت بیشتری امکان‌پذیر شد و از آن زمان تا به امروز، داماسک‌ها به‌عنوان نمادی از اشراف و شیک‌پوشی محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند.
از آنجا که بسیاری از دیوارپوش های محبوب اولیه از جنس پارچه بودند این طرح های داماسک نیز از همان ابتدا از طریق پارچه های داماسک به دیوارهای خانه های اشرافی راه یافتند.

ویژگی‌های کاغذدیواری داماسک

کاغذدیواری داماسک از آن دسته از انتخاب‌های شیک و متفاوت برای دکوراسیون داخلی است که هرگز از مد نمی افتند. یکی از جذابیت‌های اصلی این کاغذدیواری‌ها، طرح‌های هنری و متقارن‌شان است که از تاریخ بازمی‌گردند.. یکی از نکات جالب درباره طرح داماسک، تنوع بالای رنگ‌ و طرح‌ آن‌ است که اجازه می‌دهد انتخاب‌های منحصربه‌فرد برای هر نوع فضای داخلی داشته باشیم. از جاذبه‌های بیشتر دیوارپوش داماسک، قابلیت تطبیق با انواع سبک‌ها و دکوراسیون‌هاست، از کلاسیک تا مدرن و حتی مینیمالیست. با استفاده از دیوارپوش داماسک می‌توانید فضایی اشرافی و شیک با هویت منحصربه‌فرد خلق کنید که چشم‌انداز زیبا و دلپذیری را برای شما و مهمانانتان فراهم می‌آورد.

کاربردها و نکات مهم

طرح های داماسک چندکاربرده است و به‌راحتی در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طرح ها به‌عنوان پرده‌ یا دکوراسیون مبلمان، کاغذ دیواری، رومیزی‌ها و دستمال‌های میز کاربرد دارد. طرح های داماسک معمولاً در خانه‌هایی با استایل‌های ویکتوریا و قدیمی یا کلاسیک محبوبیت بیشتری دارند، اما با توجه به برخی از تغییرات و نوآوری‌ها در طراحی داخلی، این طرح به‌عنوان یک گزینه‌ی مناسب برای انواع استایل‌ها به‌شمار می‌آیند. کاغذدیواری داماسک در ورودی‌ها، اتاق‌های اداری، اتاق‌های غذاخوری و اتاق خوابها استفاده می کنیم. و پارچه های داماسک به‌خوبی با پرده‌های بلند و مبلمان هماهنگی دارند.

آلبوم کاغذدیواری با طرح داماسک

شرکت رویا طرح داخلی انواع بسیاری از طرح های کاغذدیواری داماسک را دارا است. کافی است از یکی از فروشندگان شرکت رویا بخواهید که طرح های داماسک خود را به شما معرفی کند تا سیلی از طرح های مدرن و کلاسیک این کاغذدیواری به سمت شما روانه شود. در زیر بعضی از این آلبوم ها را به هم مرور می کنیم:

1. آلبوم کاغذدیواری PALLAZO

در این آلبوم فرانسوی که با الهام از کاخ های ونیزی طراحی شده دو طرح بسیار جذاب با رنگ بندی متنوع از طرح های داماسک وجود دارد. اولین طرح PALAZZO SAN MARCO نام دارد و شامل دو پرنده رو در رو، روی شاخه‌ای منحنی زیبا،که در مقابل گلدانی گرد شاعرانه فرود آمده‌اند و  تک گل بزرگی را در کنار شاخ و برگ سخاوتمندانه‌اش نگه داشته‌اند است.

کاغذدیواری داماسک از آلبوم Palazzo با رنگ آبی سیر و طلایی
کاغذدیواری داماسک از آلبوم Palazzo با رنگ آبی سیر و طلایی

طرح دوم PALAZZO CASTELLO نام دارد و طرح کاغذ دیواری آن بسیار ظریف، دقیق، پر از گل و برگ و  با ظرافت باورنکردنی اس تو به صورت تقارنی در کنار هم قرار می گیرند تا زیبایی شایسته طراحان بزرگ خلق کنند. به لطف رنگ های ملایم و هماهنگ، نتیجه بسیار ظریف است.

کاغذدیواری طرح داماسک از آلبوم Palazzo
کاغذدیواری طرح داماسک از آلبوم Palazzo

برای مشاهد تمام طرح آلبوم PALAZZO کلیک کنید.

2. کاغذدیواری DEMAND

کاغذدیواری Demand با دکوراسیون فلزی مجلل، حس ارزشمند اشیا و زیبایی بصری را در فضای شما به وجود می آورد. این مجموعه کاغذ دیواری با هدف ایجاد فضای مدرن با ترکیب المان های هندسی , ادغام عناصر فلزی حس لوکس و مدرنی را ایجاد می کند.

کاغذدیواری طرح داماس از |آلبوم Demadnd با بکگراند مشکی
کاغذدیواری طرح داماس از |آلبوم Demand با بکگراند مشکی

آلبوم کاغذدیواری EAST VILLAGE

شکوفه های پر و سفید نوک شاخه ها و پیچ و تاب شاخه های در هم تنیده آلبوم کاغذ دیواری ایست ویلج با یادآوری روستاهای جذاب و دلچسب مشرق زمین، هدیه خالق این اثر توانمند در القا آرامش به زندگی شهری می باشد. روستاهای شرقی جذابیتی وصف ناشدنی دارند آن دم که همراه باد در کوچه های فصل های آن قدم می گذاریم و به تماشای زیبایی هایش می نشینیم.

کاغذدیواری داماسک آلبوم East village سبز زیتونی و گل طلایی
کاغذدیواری داماسک آلبوم East village سبز زیتونی و گل طلایی

خرید کاغذدیواری داماسک در شوروم و سایت رویا

طرح های داماسک موجود در شرکت رویا محدود به آلبوم های بالا نمی شوند. با توجه به تاثیر شگرفی این طرح بر روی دیوارپوش ها آلبوم های کاغذدیواری بسیاری با الهام از این عنصر طراحی و  عرضه شده اند. برای یافتن آلبوم های بیشتر در فروشگاه رویا به صفحه کاغذدیواری مراجعه کنید و با انتخاب فیلتر داماسک از بخش طرح، کاغذدیواری های داماسک بیشتری را مشاهده کنید، همچنین برای دانلود پی دی اف آلبوم های کاغذدیواری شرکت رویا می توانید از صفحه

انواع دیگر کاغذدیواری های داماسک

طرح های داماسک به‌دلیل تاریخ طولانی و گسترده خود، مجموعه‌ای از انواع متنوع را در بر می‌گیرند. هر نوع داماسک، به‌خاطر الگوها و طرح‌های منحصربه‌فرد خود، قابلیت ایجاد حس مختلفی در فضاها را دارد. در ادامه، به برخی از انواع معروف آن اشاره می‌شود:

طرح های خاکستری: رنگ خاکستری جزء محبوب‌ترین رنگ‌ها است. این رنگ زمینه‌ای مناسب را برای ترکیب با دیگر رنگ‌ها و الگوها فراهم می‌آورد و باعث می‌شود داماسک‌ها در تمام استایل‌های دکوراسیون داخلی به‌کار گرفته شوند.

کاغذدیواری داماسک با طرح های برجسته و بزرگ: این نوع کاغذدیواری از طرح‌ها و الگوهای بزرگ و برجسته بهره می‌برد  و  به‌طور کلی در فضاهای بزرگ و با طرح‌های دیگر کمتر تزیین شده، موثرتر هستند. طراحی‌های داماسک به‌عنوان یک دیوار اکسان یا الگوی پشت زمینه‌ی یک مبلمان می‌توانند به فضا زندگی شما جذابیت و شخصیت بیشتری ببخشند.

طرح های بزرگ داماسک بر روی کاغذدیواری

کاغذدیواری داماسک طلایی و نقره ای:شامل الگوها و طرح‌هایی با جزئیات فلزی رنگ از جمله طلایی و نقره ای می‌شوند. طرح فلزی از طریق بازتاب نور و درخشندگی، فضاها را مجلل و لوکس‌تر به نظر می‌آورند و به‌ویژه در استایل‌های مدرن و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طرح های متنوع داماس: این نوع کاغذدیواری دارای الگوها و طرح‌های متنوع از جمله گل‌ها، برگ‌ها، طرح‌های هنری و حتی چهره‌ها هستند. داماسک‌های با پترن‌های متنوع باعث تنوع بیشتر در استفاده آن‌ها در فضاها می‌شوند و به‌عنوان یک انتخاب مناسب برای استایل‌های مدرن و معاصر به‌شمار می‌آیند.

طرح های تک‌رنگ و دو‌رنگ: داماسک‌های تک‌رنگ یا دو‌رنگ به‌عنوان نمونه‌های کلاسیک‌تر از این نوع طرح‌ها محسوب می‌شوند. طراحی‌های تک‌رنگ اغلب با رنگ‌های خاص و قوی تزیین می‌شوند که جلوه‌ی مجلل و الهام‌بخشی را ایجاد می‌کنند. همچنین، داماسک‌های دو‌رنگ با بافت مخصوصی که از دو رنگ متفاوت تشکیل شده‌اند، ظاهری مدرن و منحصربه‌فرد دارند.

این فهرست تنها چند نمونه از انواع طرح های موجود است و با توجه به خلاقیت و طراحی هر فرد، می‌توان این الگوها را بسیاری به‌صورت یکتا و اختصاصی ایجاد کرد. برای دیدن مجموعه‌ی بیشتری از انواع کاغذدیواری طرح داماسک و محصولات شرکت رویا می‌توانید به وب‌سایت www.royaco.com مراجعه کنید و از تنوع و زیبایی این طرح‌ها لذت ببرید. انتخاب طرح های مناسب با توجه به سلیقه و نیازهای خود می‌تواند به ایجاد فضایی دلپذیر و لوکس و کلاسیک در منزل شما کمک کند و همچنین به تجربه‌ی لذت‌بخشی از دکوراسیون داخلی با استفاده از این طرح قدیمی اما همیشه تازه و شیک منجر شود.

نمونه کاغذدیواری داماسک اجرا شده توسط شرکت رویا در ساختمان مسکونی شیراز
نمونه کاغذدیواری داماس اجرا شده توسط شرکت رویا در ساختمان مسکونی شیراز

نتیجه‌گیری:

داماسک به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و شیک‌ترین تکنیک‌های بافتنی در تاریخ انسان‌ها، از دوران باستان تا به امروز جایگاه ویژه‌ای در زندگی ما دارد. با الهام از جهان طبیعی، داماسک‌ها از طریق الگوها و طرح‌هایشان زیبایی و اعتدال را به فضاها اضافه می‌کنند. با ویژگی‌ قابلیت تطبیق با استایل‌های مختلف، این طرح همچنان به‌عنوان یکی از انتخاب‌های محبوب و مدرن برای تزیین دیوارها و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند. انواع متنوع این طرح در سبد محصولات شرکت رویا نیز به عنوان گزینه‌های جذاب و شیک در دسترس هر طراحی‌داخلی علاقه‌مندی است. بنابراین اگر شما هم به دنبال ایجاد فضایی مجلل و لوکس هستید، طرح های کاغذدیواری داماسک را همیشه در نظر داشته باشید.

و در نهایت اگر هنوز دنبال مطالب بیشتری برای دکوراسیون منزل خود می گردید مطالعه مطالب کاربردی کاغذ دیواری پشت تلویزیون – ترفندهای طراحی دیوار اصلی اتاق نشیمن و 6 روش برای به روز کردن دکوراسیون اتاق پذیرایی و نشیمن به شما پیشنهاد می کنیم.

آلبوم کاغذ دیواری East Village با طرح های داماسک بی نظیر
آلبوم کاغذ دیواری East Village با طرح های داماسک بی نظیر

سوالات متداول درباره کاغذدیواری داماسک

  • نام داماسک از کجا آمده است؟

پاسخ: نام داماسک از شهر قدیمی سوریه به نام دمشق (Damascus) اقتباس شده است. این شهر در طول تاریخ مشهور به تولید انواع پارچه‌ها و بافتنی‌های لوکس بوده است. از این‌رو، وقتی پارچه های داماسک‌ به اروپا وارد شدند و در قرون وسطی از آن‌ها استفاده شد، این نام به تکنیک بافتنی آن‌ها داده شد و به عنوان داماسک شناخته می‌شوند. این تکنیک بافتنی در طول تاریخ از سرزمین‌های مختلف به اروپا راه یافت و به انواع پارچه‌ها و بافتنی‌ها در اروپا تبدیل شد. امروزه نام داماسک همچنین برای طرح های کاغذدیواری که از این پارچه ها الهام گرفته شده است استفاده می شود و یکی از طرح‌های محبوب در دکوراسیون داخلی و پوشاک شناخته می‌شوند که همچنان از جاذبه و زیبایی بالایی برخوردارند.

  • آیا طرح داماسک از در گذر زمان تغییر کرده‌ است؟

پاسخ: بله، الگوهای داماسک از دوران باستان تا امروز تغییر کرده‌اند. در ابتدا، داماسک‌ها به‌طور کلی تک‌رنگ و با الگوهای ساده و هندسی از نقش‌های طبیعت الهام گرفته بودند. اما با پیشرفت تکنولوژی و به‌کارگیری دستگاه‌های چاپ پیشرفته ، امکان تولید داماسک‌های چند رنگ و با الگوهای پیچیده و متنوع فراهم شده است.

  • طرح های داماسک چه جاهایی در دکوراسیون داخلی منزل قابل استفاده هستند؟

پاسخ: این طرح ها به‌دلیل زیبایی و محبوبیتشان، در انواع فضاها در دکوراسیون داخلی منزل قابل استفاده هستند. آن‌ها می‌توانند به‌عنوان پوشش مبلمان، پوشش میز و رومیزی و حتی تابلوهای دیواری مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، به‌عنوان کاغذ دیواری، در اتاق‌های ورودی، اتاق‌های خواب، اتاق‌های نشیمن، دفاتر و اتاق‌های غذاخوری بسیار محبوب هستند.

  • آیا داماسک‌ها فقط برای استایل‌های قدیمی و آنتیک مناسب هستند؟

پاسخ: خیر. با توجه به تنوع طرح‌ها و رنگ‌ها، داماسک‌ها به‌راحتی می‌توانند با استایل‌های مدرن، معاصر و حتی صنعتی نیز هماهنگ شوند. انتخاب طرح مناسب با توجه به استایل و سلیقه شما، به‌شما امکان می‌دهد فضایی منحصربه‌فرد و زیبا را خلق کنید.

  • Damask  (داماسک یا دماس) را چگونه تلفظ کنیم؟

پاسخ: واژه “داماسک” (Damask) از نظر تلفظ دو نسخه‌ی متفاوت دارد و هر دو تلفظ درست هستند. در تلفظ انگلیسی، این واژه به‌صورت “داماسک” تلفظ می‌شود و در تلفظ فرانسوی به‌صورت “داماس” (Damas) تلفظ می‌گردد. هر دو تلفظ قابل قبول هستند و در متن‌ها و گفتارهای مختلف استفاده می‌شوند.

گالری ایده های استفاده از کاغذدیواری داماسک در طراحی داخلی منزل

رویا طرح داخلی در شبکه های اجتماعی