آیا تفاوت موکت لوپ و موکت کات را می دانید؟ برای اینکه بتوانید یک موکت را به صورت تخصصی بررسی کنید نیاز هست تا از سه جنبه به آن نگاه کنید: نوع الیاف به کار رفته در تولید موکت، استانداردهای موکت و در نهایت ساختار بافت موکت. در این مطلب با همدیگر ساختار بافت موکت های مختلف را بررسی می کنیم:
موکت ها بر اساس نوع بافت‌شان به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: بافت کات (Cut) یا پرز بریده، بافت لوپ (Loop) یا پرز حلقه‌ای و بافت لوپ و کات (Cut and Loop) یا ترکیب پرز بریده و حلقه‌ای.

تصویر الیاف لوپ و کات از نزدیک
تصویر الیاف لوپ و کات از نزدیک

موکت کات یا پرز بریده

در موکت های بافت کات (Cut)، پرزهای موکت به طور یکنواخت بریده می‌شوند. این نوع بافت با برش حلقه‌های الیاف ساخته می‌شود و احساس نرمی زیر پا را فراهم می‌کند. این موکت‌ها برای اتاق خواب و نشیمن گزینه های مناسبی هستند.

موکت مسکونی با الیاف کات Comfort Olympia 508
موکت مسکونی با الیاف کات Comfort Olympia 508 از محصولات شرکت رویا طرح داخلی

موکت کات را با توجه به اندازه پایل (پرز) و شکل آن می توان به 4 دسته پلوش، ساکسونی،فریز و شگ تقسیم کرد:

  • پلوش Plush: موکت پلوش دارای پرزهای نرم و کوتاهی هستند که سطحی صاف و مخملی ایجاد می‌کنند. این موکت برای اتاق خواب و اتاق نشیمن مناسب هستند.
  • ساکسونی Saxony: موکت ساکسونی دارای پرزهای بلندتری نسبت به موکت پلوش هستند و ظاهری بافت‌دارتر دارند. این موکت ها نرم و راحت هستند و همچنین دوام بیشتری دارند و می‌توانند در برابر تردد زیاد مقاومت کنند. موکتی ساکسونی برای اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و راهروها مناسب هستند.
  • فریز Frieze: موکت فریز دارای پرزهای حلقوی و پیچ خورده هستند که سطحی مواج و بافت‌دار ایجاد می‌کنند. این موکت بسیار بادوام است و می‌تواند ردپا و خط جاروبرقی را به خوبی پنهان کند. موکت فریز برای مکان‌های پرتردد مانند اتاق نشیمن، راهرو و پله‌ها مناسب هستند.
  • شگ Shag یا موکت پرزبلند: موکت شگ دارای پرزهای بسیار بلندی است که سطحی عمیق و پرزدار ایجاد می‌کنند. این موکت نرم و راحت است، اما ممکن است تمیز کردن و نگهداری آنها دشوار باشد. موکت شگ برای اتاق خواب، خصوصا اتاق خواب کودک و سایر مکان‌های کم‌تردد مناسب است. این موکت، به نام موکت پرزبلند نیز شناخته می شود.

برای موکت های پرز بلند شرکت رویا نگاه کنید به فرش پرزبلند Imperial و موکت مسکونی Comfort

انواع موکت لوپ و موکت کات
انواع موکت لوپ و موکت کات

موکت لوپ یا حلقه ای

در موکت لوپ (Loop) یا حلقه ای، پایل های موکت به صورت حلقه‌ای باقی می‌مانند و برش داده نمی شوند. موکت بافت پرز حلقه‌ای به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • لوپ همسطح Level loop: موکتی لوپ همسطح دارای پایل های حلقه‌ای هم‌اندازه است. این موکت ها بسیار بادوام هستند و می‌توانند در برابر تردد زیاد مقاومت کنند. موکت لوپ همسطح برای مکان‌های پرتردد مانند راهرو، پله و دفتر کار مناسب هستند.
  • لوپ چند سطحی Multi-level loop: موکت لوپ چندسطحی دارای پرزهای حلقه‌ای در اندازه‌های مختلف است. این موکت سطحی بافت‌دار ایجاد می‌کند که می‌تواند کثیفی و لکه‌ها را پنهان کند. موکی چند سطح حلقه‌ای برای اتاق نشیمن، اتاق بازی و سایر مکان‌هایی که احتمال ریختن مایعات وجود دارد مناسب هستند.

موکت تایل shades of Gray با بافت Multi level Loop

موکت تایل shades of Gray با بافت Multi level Loop
موکت تایل shades of Gray با بافت Multi level Loop از محصولات شرکت رویا طرح داخلی
  • بربر Berber: موکت بربر نوعی موکت با بافت پرز حلقه‌ای است که از پرزهای حلقوی پیچ خورده ساخته می‌شوند. این موکت بسیار بادوام هستند و می‌تواند در برابر تردد زیاد مقاومت کنند. موکتی بربر برای مکان‌های پرتردد مانند راهرو، پله و دفتر کار مناسب هستند. ممکن است این موکت با موکت لوپ همسطح از نظر ساختار مشابه به نظر برسند اما باید توجه داشت که موکت بربر معمولاً دارای طراحی با نقاط یا تراکم‌های چندگانه است که باعث ایجاد الگوی منحصر به فرد می‌شود. به عبارت دیگر، این موکت معمولاً دارای طرح متنوع است. در مقابل، موکت Level Loop معمولاً دارای رنگ یکنواخت و ثابتی است که ظاهری صاف و مدرن ایجاد می‌کند.

موکت های لوپ شرکت رویا

موکت های تراکم بالای شرکت رویا که به صورت موکت تایل و موکت رولی عرضه می شوند،  به صورت کات و یا کات و لوپ هستند. کافی است مشخصات فنی هر موکت را بررسی کنید تا نصب به نوع ساختار آن اطلاعات کافی کسب کنید.

موکت ترکیبی کات و لوپ

در این نوع بافت، از پرزهای بریده و حلقه‌ای به صورت ترکیبی استفاده می‌شود. این موکت سطحی بافت‌دار ایجاد می‌کنند که می‌تواند کثیفی و لکه‌ها را پنهان کند. موکتی بافت ترکیبی پرز بریده و حلقه‌ای برای اتاق نشیمن، اتاق بازی و سایر مکان‌هایی که احتمال ریختن مایعات وجود دارد مناسب هستند.
کات یا لوپ؟ کدام موکت بهتر است؟
به طور کلی، فرش‌های پرز بریده یا کات انتخاب خوبی برای مکان‌هایی هستند که راحتی و ظاهر مهم هستند، مانند اتاق‌خواب‌ها و اتاق‌های نشیمن اما فرش‌های لوپ یا حلقه‌ای انتخاب خوبی برای مکان‌هایی هستند که دوام مهم است، مانند راهروها، پله‌ها و فضاهای پرتردد.

جدول مقایسه موکت لوپ و موکت کات از نظر ساختار و بافت

نوع بافت فرش کاربرد مزایا معایب
پلوش اتاق خواب، اتاق نشیمن نرم، لوکس، رسمی به راحتی رد پا و آثار جاروبرقی را نشان می دهد
ساکسونی اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، راهرو نرم، بادوام، پنهان کردن رد پا و آثار جاروبرقی می تواند گران تر از پرز بریده باشد
فریز مکان های پرتردد، مانند اتاق نشیمن، راهرو و پله بادوام، پنهان کردن رد پا و آثار جاروبرقی، غیر رسمی تمیز کردن آن می تواند دشوارتر از سایر بافت ها باشد
شگ اتاق خواب، اتاق کودک، سایر مکان های کم تردد نرم، لوکس تمیز کردن و نگهداری آن دشوار است
لوپ همسطح مکان های پرتردد، مانند راهرو، پله و دفاتر بادوام، تمیز کردن آسان می تواند زیر پا خشن باشد
لوپ چند سطحی اتاق های خانوادگی، اتاق های بازی، سایر مکان هایی که احتمال ریختن مایعات وجود دارد بادوام، پنهان کردن کثیفی و لکه ها تمیز کردن آن می تواند دشوارتر از حلقه سطحی باشد
بربر مکان های پرتردد، مانند راهرو، پله و دفاتر بادوام، تمیز کردن آسان می تواند زیر پا خشن باشد
لوپ و کات اتاق های خانوادگی، اتاق های بازی، سایر مکان هایی که احتمال ریختن مایعات وجود دارد بادوام، پنهان کردن کثیفی و لکه ها تمیز کردن آن می تواند دشوارتر از سایر بافت ها باشد
پرز بریده بافت دار اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، اتاق خواب نرم، بادوام، پنهان کردن رد پا و آثار جاروبرقی می تواند گران تر از پرز بریده باشد

 خرید موکت کات و موکت لوپ

برای آگاهی از اطلاعات فنی هر محصول از جمله نوع بافت آن می توانید کاتالوگ محصول را از فروشندگان رویا درخواست کنید و یا به اطلاعات تخصصی که در سایت موجود است مراجعه کنید. واحدهای فروش رویا آماده اند تا انواع موکت کات و لوپ موجود در مجموعه را با توجه به نیازتان به شما معرفی کنید. کافی است برای خرید انواع موکت با ما تماس بگیرید. همچنین برای مشاهده انواع موکت رویا از صفحه موکت ما بازدید کنید.

رویا طرح داخلی در شبکه های اجتماعی