رنگ‌های تیره و  کاغذ دیواری تیره می‌توانند مانند آسمان شب فراخ و گسترده به نظر بیایند تنها لازم است بدانیم از چه رنگی و در چه فضایی استفاده کنیم. رنگ‌ها از عناصر بسیار مهم در دکوراسیون هر فضا هستند و احساسات و سلایق افراد را به تصویر می‌کشند. برخی از مردم ترجیح می‌دهند برای دیوارهای خانه از رنگ‌های خنثی استفاده کنند. به عقیده آنان استفاده از رنگ‌های خنثی سبب آزادی عمل بیشتر در انتخاب رنگ سایر وسایل منزل می‌شود. برخی دیگر به استفاده از رنگ‌های روشن در منزل علاقه دارند و بر این باورند که استفاده از رنگ‌های روشن سبب دلبازی فضای منزل و ایجاد روحیه‌ای شاد در افراد می‌شود، به نظر آنان استفاده از رنگ‌های تیره در فضای داخلی ساختمان‌ها سبب کوچک شدن و دل‌گیر شدن فضا می‌شود، اما این موضوع همواره درست نیست.

برخی هم برای محیط زندگی، رنگ‌های تیره را ترجیح می‌دهند. پس باتوجه به تعدد سلایقی که وجود دارد، لازم است طراحان هر فضا با توجه به اینکه کارفرما جزء کدام یک از سه دسته‌ی بالا هست، طراحی خود را آغاز کنند و به انتخاب رنگ برای فضاهای مختلف بپردازند.
در ادامه‌ی این مطلب سعی‌داریم تا دسته سوم را بررسی کنیم و به بیان راه‌حل‌هایی در راستای استفاده از رنگ‌های تیره و کاغذ دیواری تیره در فضاهای مختلف بپردازیم و بگوییم در چه فضاهایی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

استفاده از رنگ های تیره در طراحی داخلی

در گذشته رنگ‌های تیره در فضاهای داخلی کاربرد زیادی نداشته و اگر هم گاهی از آن‌ها استفاده می‌شده ‌است تنها در سرویس بهداشتی و آشپزخانه بوده است. امروزه از رنگ‌های تیره  و کاغذ دیواری تیره در طراحی‌های منحصر به فرد و زیبا استفاده می‌شود. می‌توان با انتخاب رنگی تیره برای یکی از دیوارهای اتاق نشیمن، هویتی خاص به این فضا بخشید. بیشتر افراد رنگ‌های تیره را با مشکی، لاجوردی و قهوه‌ای می‌شناسند، در حالی‌که رنگ‌های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد. در سال‌های اخیر استفاده از تنالیته‌های مختلف رنگ طوسی رواج یافته است و به رنگی بسیار پرکاربرد در دکوراسیون تبدیل شده‌است. کاغذ دیواری های میراکل،  استمپ و لاین استوری پرایم والز دارای ترکیبات طوسی بسیار زیادی برای دکور فضاهای مختلف هستند.

طوسی رنگی بسیار مناسب برای دیوارهای خانه است مخصوصا هنگامی که هدف رنگ‌آمیزی کل دیوارهای منزل باشد. در چنین شرایطی انتخاب تنالیته‌های درست و هماهنگ با سایر وسایل منزل بسیار اهمیت دارد.

کاغذدیواری تیره برای طراحی داخلی
کاغذدیواری تیره برای طراحی داخلی

استفاده از رنگ‌های تیره در وهله‌ی اول، جلوه‌ای خاص و متفاوت به فضا می‌دهد. هم‌چنین این رنگ‌ها به ایجاد ظاهری شیک در فضا کمک می‌کنند. از این رو بسیاری از طراحان توصیه می‌کنند در فضاهایی که می‌خواهید با هزینه‌ای اندک، شیک بودن را به ارمغان بیاورید از رنگ‌های تیره در دیوارها استفاده کنید. استفاده از هرگونه مبلمان، وسایل چوبی و آثار هنری در کنار رنگ‌های تیره سبب بیشتر به چشم آمدن تمامی این وسایل می‌شود و جلوه‌ای خاص به آن‌ها می‌دهد. افرادی که بدنبال ایده های جدید و خلاقانه می گردند، حتما باید نگاهی هم به تم های تیره بیاندازند. دکوراسیون خانه با رنگ تیره فضای بیشتری برای خلاقیت و ایده های جدید نسبت به دکوراسیون‌هایی با تم روشن فراهم می‌کند. همچنین رنگ‌های تیره در هر فضایی سبب می‌شود سایر فضاها و رنگ‌ها شفاف‌تر به نظر برسند.

سه نکته کاربردی در استفاده از رنگ تیره

در هنگام طراحی دکوراسیون با رنگ تیره باید به سه نکته زیر توجه کرد و در صورت عدم توجه به هریک، فضا دلگیر می‌شود و طراح نتوانسته است به خوبی رنگ‌ها را با هم ترکیب کند.

  1.  استفاده از رنگ‌های متضاد و ایجاد کنتراست: یکی از نکته‌های کلیدی و کاربردی در استفاده از رنگ تیره برای دیوارهای نشیمن محسوب می‌شود. برای ایجاد کنتراست در نشیمن لزومی ندارد تنها محدود به دیوارها شوید بلکه می‌توانید میان دیوارها و کفپوش و میان دیوارها و مبلمان نیز کنتراست ایجاد کرده و تضادی که به دنبال آن هستید را به تصویر بکشید.
  2. توجه به ترکیب رنگ لوازم خانه با دیوارها.
  3. توجه به نورپردازی.
کاغذدیواری تیره در اتاق نشیمن
کاغذدیواری تیره در اتاق نشیمن

حال به بیان پیشنهاداتی در زمینه‌ی استفاده از رنگ‌های تیره در فضاهای مختلف می‌پردازیم:

استفاده از کاغذ دیواری تیره در اتاق نشیمن

1. استفاده از کاغذدیواری تیره در یکی از دیوارهای اتاق نشیمن: این روش از پرکاربردترین شیوه‌ها برای کاربرد رنگ تیره در نشیمن است. با این روش بین دیوارها کنتراست ایجاد می‌شود و برای مکان‌های وسیع، روشی بسیار ساده و زیبا محسوب می‌شود. این روش که فضای نشیمن را به طور کامل دگرگون می‌کند، شیوه‌ای قدرتمند برای ایجاد تعادل و هماهنگی میان رنگ‌های نشیمن است. شاید استفاده از رنگ تیره برای دیوارهای نشیمن کاری بیش از اندازه جسورانه به نظر برسد و تصور کنید که باعث دلگیر شدن فضا شود، اما اگر خواستار استفاده از رنگ های تیره برای دیوار نشیمن هستید، می‌توانید از کاغذدیواری‌های تیره با طرح‌ها و نقوش رنگی استفاده کنید. این کار نه تنها مانع ایجاد فضایی دلگیر خواهدشد بلکه از قدرت رنگ تیره نیز بهره‌مند خواهید شد.
2. استفاده از رنگ‌های تیره در تمامی دیوارهای فضای نشیمن سبب می‌شود آن فضا بزرگتر به نظر برسد.
3. استفاده از رنگ‌های سرد در کنار رنگ‌های تیره در فضای نشیمن، سبب می‌شود آن فضا دنج و راحت به نظر برسد.
4. استفاده از کاعذ دیواری تیره برای دیوارهای نشیمن در کنار قرارگیری صحیح مبلمان، سبب ایجاد فضایی شیک می‌شود که حال و هوای کلی منزل را تغییر می‎‌دهد. البته باید دقت نمود که برای تیره کردن یکی از دیوارهای منزل، آن دیوار بیش از حد بزرگ نباشد که سبب دلگیری منزل شود. در صورت انتخاب دیواری بزرگ برای رنگ تیره، می‌توان با استفاده از اکسسوری‌ها، استیکرها و تابلوها، فضای یکدست را شکست و مشکل را برطرف نمود.
5. هماهنگی دیوارهای تیره با کفپوش چوبی: به عقیده برخی، رنگ‌های تیره رنگ‌هایی ناسازگار هستند و در صورت انتخاب آن‌ها باید تمامی عناصر موجود را مطابق با آن تغییر داد. اما باید گفت این تصور نادرست است و رنگ‌های تیره توانایی برقراری ارتباط با بسیاری از اشیاء موجود در محیط را دارند. برای مثال رنگ‌های تیره توانایی ارتباط با کفپوش‌های چوبی را دارند و جلوه‌ای دلنشین به فضا می‌بخشند.

و در انتها اگر به دنبال به روز کردن اتاق نشیمن خود هستید با مطلب ۶ روش برای به روز کردن دکوراسیون اتاق پذیرایی و نشیمن همراه ما باشید.

استفاده از کاغذ دیواری تیره در اتاق خواب

1. برای کسانی که به سکوت علاقه دارند و از هیاهو و زرق و برق بیزارند، رنگ تیره پیشنهاد بسیار مناسبی برای تمامی دیوارهای اتاق خواب است. همچنین بهتر است برای این فضا، نور مخفی و شمع‌های زیادی هم در نظر بگیرید.
2. برای کسانی که اهل ریسک نیستند ولی راغب به استفاده از رنگ‌های تیره در اتاق خواب هستند، پیشنهاد می‌شود یکی از دیوارها را تیره کنند ولی سایر دیوارها و کف‌پوش اتاق را روشن انتخاب کنند.
3. اتاق خواب‌هایی با رنگ‌هایی تیره به نسبت اتاق خواب‌هایی با رنگ‌های روشن، فضاهای بیشتری برای خلاقیت و ایده‌ی جدید فراهم می‌کند.

برای استفاده از کاغذدیواری در اتاق خواب پیشنهادات دیگری هم برای شما داریم. اگر به این موضوع علاقه دارید مقاله کاغذدیواری اتاق خواب، راهنمای انتخاب طرح و رنگ
را از دست ندهید.

کاغذ دیواری تیره در آشپزخانه

1. استفاده از رنگ‌های تیره در آشپزخانه که محیطی در معرض لکه‌ و چربی است بسیار توجیه‌پذیر است. تعداد این لکه‌ها با گذر زمان بیشتر و بیشتر می‌شوند و انتخاب رنگ چرک تاب و کاغذ دیواری تیره راه حلی در جهت پیشگیری از کثیفی بیشتر محیط آشپزخانه است.
2. انتخاب رنگ تیره برای آشپزخانه به این معنی نیست که تمامی بخش‌های آشپزخانه به رنگ تیره باشند، بلکه بهتر آن است که از رنگی روشن مانند سفید یا کرمی در کنار آن استفاده کنیم. برای مثال کابینت ها به رنگ تیره باشند اما برای دیوارها و کف رنگی روشن انتخاب شود.

رویا طرح داخلی در شبکه های اجتماعی