جایزه‌ی ساختمان سال ایران، ضمن پاسداشت و احترام به دیگر جوایز و نشان‌های فرهنگ محورِ معماری در این سرزمین، حرکتی است جهت افزایش و ترویج و تعمیق عقلانیت در معماری معاصر ایران. این جایزه به بهترین ساختمانی که در جهت توسعه‌ی لبه‌ی معماری همراه با حفظ منافع ملی در ایران اقدام کرده، تعلق گرفت.

دومین ضیافت عصرانه جایزه ساختمان سال با حمایت شرکت رویا طرح داخلی در تالار آبی کاخ نیاوران برگزار شد و خانه کبوتر مربوط به برادران فتوره چیانی، پس از طی مسیرهای طولانی از سمت داوران این برنامه برگزیده و به عنوان ساختمان سال 96 معرفی گردید. این برنامه با اجرای موسسه فرهنگی هنری، هنرمعماری و حمایت شرکت رویا طرح داخلی با حضور برگزیدگان و پیشکسوتان معماری ایران انجام گردید.

مزایای پروژه خانه کبوتر :

– یکی از نوآوری های پروژه ساخت و اجرای پنجره سالن اجتماعات بود. به‌دلیل بزرگ بودن قاب پنجره سالن و طولانی شدن آن‌ها به طول ۱۶ متر با امکان جمع و بسته شدن، باید تمامی رفتار سازه پیش تنیده پیش‌بینی می‌شد تا در فصل گرما و سرما فشار اضافه‌ای به پنجره‌ها وارد نگردد و پنجره‌ها قابل باز و بسته شدن باشند. چون هر فشار سازه‌ای غیر قابل پیش‌بینی در داخل این قاب‌ها باعث شکستگی پنجره‌ها می‌شد. و از این رو روند محاسبه سازه و هماهنگی با شرکت تولیدکننده و اجراکننده این کار را سخت و طولانی می‌کرد. مخصوصا نمونه‌ای در داخل کشور اجرا نشده بود تا راه را برای ما هموار کند.

– از دیگر مزایای پروژه ساخت و تولید آثار تجسمی و هنری توسط گروه معماری و با همکاری دوستان هنرمندمان بود که نقش زبان گویای پروژه را ایفا می‌کرد. آثاری که سعی شد تا با هم‌نشینی آن‌ها و فضای ساختمان نقش یک خانواده تصویر شود.

– طراحی و ساخت لایتینگ‌های لابی، دیواره‌ها و سقف سالن اجتماعات.

– طراحی و ساخت لوورهای چوبی که تا 480 سانتی متر ارتفاع دارند و بدون احتیاج به روغن کاری به راحتی قابل باز و بسته شدن هستند.

رویا طرح داخلی در شبکه های اجتماعی